Вярвам в медицинската наука и съм убедена, че ще излезем от ситуацията по-добри хора и професионалисти

Вярвам в медицинската наука и съм убедена, че ще излезем от ситуацията по-добри хора и професионалисти

Д-р Мария Тончева е собственик и управител на компания FILLMED България – френския лидер в естетичната медицина. Тя е с призната специалност дерматология, магистър по естетична медицина от Медицинския университет в Ница, Франция. Международен обучаващ лекар е за минимално инвазивни естетични процедури, със собствена практика в България и Великобритания.

В момента всички живеем живота си с натиснат бутон гПауза“. Защо мислите, че ни бе дадена тази пауза?

Без съмнение мерките срещу разпространението на COVID-19 поставиха бизнес живота ни на гпауза“, надявам се не на гстоп“. Паузата се налага с  хуманната презумпция да се забави веригата на предаване на  вируса, докато бързо се намери  специфично  антивирусно лечение или ваксина, което обаче не е никак лесна задача предвид особеностите на патогена.  От друга страна, гпаузата“ ни дава време да анализираме  слабос­тите си от миналото и наличните възможности, за да  се справим с внезапно връхлетялата ни пандемия, която ни води към тежък икономически спад и безработица както в страната, така и в световен мащаб. Притеснителна е липсата на ясен хоризонт, тъй като дори след евентуалното овладяване на епидемичната ситуация появата на нова вълна от коронавирус е вече предвидима. А колкото по-дълго продължи карантината, толкова проблемът с връщането към нормалния живот и възстановяването  на икономиката ще става все по-голям, особено за крехка икономически държава, каквато е България.

В бранш сме, в който клиентите ви – зъболекари,  са сред хората с професии, сериозно засегнати от кризата с вирусната пандемия. Те не са включени от правителството в списъка с бизнеси за подпомагане от държавата. В същото време всеки зъболекар има средно поне един служител, който в момента е с неясна съдба. Според вас кои са въпросите, които така създадената ситуация поставя пред зъболекарите?

Непосредственият финансов натиск, породен от ситуацията, доведе до различни краткосрочни решения, но основното предизвикателство пред лекарските практики е как да стабилизират дейността си, като възстановят доверието в пациентите, гарантирайки безопасна среда, и да запазят добре обучения си персонал мотивиран. Екип от специалисти от Харвард скоро публикува статия в списание Science, в която на базата на математически модел се предвижда, че до 2022 г. периодично ще се налага поставянето на населението в социална изолация. Следователно усилията ни трябва да се насочат към търсене на дългосрочни решения, свързани с новите социално-икономически и епидемични условия на живот и работа.

Какъв е планът ви за справяне в тази ситуация, бидейки управител на компания за медицинска козметика и материали?

Настъпилата критична ситуация у много хора отключи дълбок страх за бъдещото оцеляване, но за мен тя се превърна в  катализатор за екипна креативност и търсене на трансформация на бизнес модела, адаптиран към новата реалност. Компанията, която ръководя, е ексклузивен вносител на продуктите на френския лидер в естетичната медицина FILLMED – СЕ сертифициран производител на най-висок клас филъри от хиалуронова киселина (Аrt Filler), инжекционни коктейли за мезотерапия (NCTF 135 HA), нов клас професионални пилинги, както и медицински клас антиейдж козметични продукти за работа в кабинет и за домашна грижа: Skin Perfusion и Filorga. Продуктовото ни портфолио включва и цялостната екипировка за PRP/PRF процедури, както PDO лифтиращи и стягащи конци. Дейността ни освен внос и маркиране е фокусирана върху провеждане на професионални не само продуктови, но и медицински обучения.

Моят план за справяне се базира на три основни фактора:

  1. Продуктите – да са с безкомпромисно качество и да гарантираме регулярен внос на базата на нов анализ на пазарните нужди.
  2. Човешкият ресурс – инвестиция в повишаване на уменията и квалификацията на екипа за работа в новите пазарни условия. Мотивация и подкрепа при менажиране на промяната за адаптация към новите пазарни условия.
  3. Процесите на работа – въвеждане и подобряване на дигитализацията във всеки аспект на нашата работа. Новaта ни стратегия е Go digital.

Компанията, която ръководите, разполага с 10 души. Как ще постъпите с хората от екипа си?

Хората са най-важният капитал в моята компания. И това не е клише. Винаги съм се старала да привличам и задържам в екипа си образовани, амбициозни хора, подкрепящи новостите в бизнеса. Голяма част от тях са от създаването на компанията преди 10 г. – системно  обучени и изградени професионалисти, които имат много доб­ро разбиране за ситуацията. Oт ден първи на карантинните мерки всички преминахме на работа от вкъщи. Home office е доста успешна форма за работа с крайни клиенти, но е по-ограничаваща за бизнес пазара и затова усилията ни са насочени към тях. Оказваме дистанционно съдействие на нашите клиенти. Стартирахме дигитална платформа за обучения Е-Академия, насочена към практикуващите лекари. Чрез уебинари три дни в седмицата представяме актуални медицински протоколи за работа с филъри, комбинирани техники – BioNutri lift, BioNutri Glow, BioNutri lips,  PRP & PRF, лифтиращи и стягащи конци, медицински уебинари с фокус анатомия на лице и трудни за третиране зони. Всички тези дейности са невъзможни без активното участие на целия екип. Не предвиждам промяна в организационната структура на компанията, но планирам действия за повишаване на квалификацията на екипа ми, така че максимално да отговорим на промените в пазара.

Знаете ли как карантинните мерки се отразяват на националния дентален и дерматологичен пазар?

Създалата се реалност ще пречи на спокойното и дългосрочно планиране и инвестиции както от страна на хората, така и от страна на компаниите, защото несигурността, че една пандемия може да срине доходите и бизнеса им, ще ги прави много по-предпазливи. Държавата трябва спешно да приложи ефективни мерки, за да не се допусне тежка икономическа криза с огромен спад на заетостта, доходите и потреблението в страната. Колапсът в най-засегнатите сектори ще се отрази на цялостното потребление на естетични дерматологични и козметично-дентални услуги. Вече сме свидетели на сериозни ценови отстъпки, стигащи до -50% от някои дерматоестетични кабинети, което ще доведе до свиване на обема на общия пазар. Ценовата конкуренция ще притисне по-малките пазарни играчи, някои от които може би ще изчезнат. Срещу ценовата война единственото конкурентното предимство ще бъде предлагане на услуга с изключително високо качество с дълготраен ефект и безупречен профил на безопасност. В денталния, както и в дермоестетичния сегмент качеството на услугата зависи от два компонента: качеството на вложения материал и техниката на изпълнение на манипулацията. Компромис с един от двата компонента влошава качеството, а това разрушава доверието пациент–лекар. Въпреки всичко хората според мен няма да спрат посещенията си в денталните и дерматологичните центрове, но със сигурност ще търсят най-високо качество за парите си.

A как карантинните мерки ви повлияха професионално и лично?

Преживяла съм различни екстремни ситуации в живота си като тази на 11 септември 2001 г. (тогава бях в САЩ), както и световната финансова криза през 2008 г. и съм научена както в личен, така и в професионален план да се фокусирам предимно върху възможностите, а не върху проблемите. Пандемията постави всички в пълна социална изолация – без срещи с приятели, без пътувания и концерти, без най-елементарни човешки свободи. На мен обаче ми спечели време за семейството ми и за неща, които все отлагах. За себе си разбрах колко много не можем един без друг  и  как  запазвайки  физическа дистанция, трябва да сме единни заедно, за да се ограничи разпространението на вирусната инфекция, защото за момента това е единственото, с което разполагаме.

В професионално отношение от доста време обмислях по-сериозно внедряване на дигиталните технологии в обучителния процес, а пандемията ни притис­на да го направим за 3 дни!

Кое е това, което ви дава сила и стабилност? Как съхранявате себе си и здравия си разум в тези мрачни времена?

Старая се да филтрирам достоверните данни от огромния информационен поток, който ни залива и често има деструктивно въздействие. Вярвам в медицинската наука и съм убедена, че ще излезем от ситуацията по-добри хора и професионалисти.

Спазвам социална дистанция, но не и социална изолация! Поддържам регулярен online контакт с прогресивно мислещи хора от различни националности.

Много хора, в това число и дентални професионалисти, се предадоха на паниката и тя започна да ги управлява. Какво бихте казали на тези хора?

Много се говори за управление на промяната, но това е труднопостижимо на практика. В ситуация като тази имаме две възможности: да се борим, да се развиваме професионално и лич­ностно, за да отговорим на променените пазарни условия, или да се предадем. За да преодолеем кризата, са необходими ясна цел, план за действие и дисциплина, за да се реализират всички необходими етапи на промяната. Психолозите могат да бъдат в голяма помощ на тези, които са без опит и трудно управляват емоциите и действията си.

Никой не знае колко дълго ще продължи тази криза. Независимо дали е краткотрайно, или продължително, смятате ли, че това ще промени денталния бизнес като цяло? И ако да, как?

Ограничителните мерки водят до спад в растежа на икономиката, намаление на  доходите и стандарта на хората и е много вероятно да настъпи временен срив в денталния бизнес. За да не се допусне това да стане трайна тенденция и след като се премахнат ограниченията, е нужно правителството да има реален кризисен план за спасяване на икономиката, докато се възстанови епидемиологичният комфорт. Колкото и това да изглежда трудно или невъзможно, на мен ми се струва постижимо. Има редица примери на държави, които го правят.

Смятате ли, че в условията на подобна криза би било подходящо да разсъждаваме и може би да променим начина, по който живеем живота си, към по-добро. Какви са промените, които бихте искали да видите?

Безпрецедентната ситуация, в която се намираме, ни изправи пред две алтернативи: преждевременно прекратяване на изолацията, като изложим хората на риск, за да запазим икономиката, или да запазим живота на хората и да сринем икономиката.  Идеалният изход от тази ситуация е да се постави икономиката на пауза с помощта на държавата, докато се  реши проблемът със здравето и живота на хората, след което да я стартираме от там, докъдето е спряла. Така единственото нещо, което ще сме  гзагубили“, ще е само времето, което е нужно, за да се съхранят здравето и животът на хората.

Искам да видя достойни държавни лидери, които прилагат адекватни икономически мерки, с които да се преодолее задълбочаващата се криза, докато се провеждат реални епидемиологични ограничения за спасяване живота на хората. Искам да видя единен народ от съзнателни и добронамерени хора, които пазят своето здраве и това на останалите, като спазват стриктно  санитарно-епидемиологичните препоръки!