Победителите в „Усмивка на годината“ – мнения и коментари

Д-р Венцеслав Станков, победител в категории „Комплексно естетично възстановяване“ и „Розова естетика“

 

Д-р Станков, поздравяваме ви за двете статуетки! Тази година печелите в две категории, а участвахте в 4, което е рекорд до момента. Какво ви мотивира да продължавате да участвате все по-активно всяка година?

Основната ми мотивация е да правя хубава дентална медицина, да се развивам, да уча нови неща. И аз, и всички мои колеги и приятели, които участват в конкурса, работим заедно, за да вдигнем нивото на денталната медицина в страната, да популяризираме българските постижения и успехи в чужбина и в крайна сметка да направим България едно по-красиво място с повече усмихнати хора.

 

Миналата година отново спечелихте в „Комплексно естетично възстановяване“, което означава, че силата ви е в сложните комплексни решения. Кои са основните компоненти за добра екипна работа?

На първо място, трябва да е налице много добър екип, който обича да работи заедно. Необходима е добра комуникация. В това отношение съм късметлия, че имам възможността да работя с такива професионалисти, каквито са зт. Стефан Петров, както и докторите и асистентите в моята клиника. Много съм им благодарен за всичко, което правят; за това, че се развиват; че можем заедно да създадем такива уникални резултати.

Какво е за вас „Усмивка на годината“?

Конкурсът е възможност всички ние да споделим своята работа и по този начин да станем по-близки. Мисля, че върхът на естетичната дентална медицина в момента не е в учебниците и университетите, а в личните разговори с водещи специалисти. В това отношение „Усмивка на годината“ е перфектната среда и възможност за създаване на контакти, което е страхотно.

Разкажете ни повече за случаите, с които спечелихте тази година. С какво се отличават и с какво са подобни на случаите, с които се сблъсквате редовно във вашата практика?

Случаят, с който спечелих в категория „Розова естетика“, се отличава с това, че покрихме всички рецесии на горната челюст. Имаше някои трудности, свързани с планирането и изработката на този случай, но благодарение на екипа, с който работих, всичко мина много гладко и възможно най-приятно за пациентката.

Случаят от „Комплексно естетично възстановяване“ е изключително сложен. Касае се за имплант, който е слаган преди много години, и макар да бе поставен добре и хирургичната работа да беше страхотна, имаше проблем със самия имплант – не беше подходящ за единичен зъб, зъбът постоянно се развърташе и разклащаше, в резултат на което резбата беше увредена. Трудността на случая дойде от това, че трябваше да махнем импланта и да го сменим с нов, да възстановим костта и папилите между зъбите. Това бе последвано от поставяне на няколко фасети – интересното е, че комбинирахме корони и фасети, което само по себе си е голямо предизвикателство за зъботехника, но той се справи страхотно. В света има малко подобни случаи, решени по такъв начин. Изискваше се голямо постоянство, вложихме много труд, резултатът наистина е страхотен и трябва да благодаря на пациентката, че беше готова да мине по този път и да се довери на нашия екип.

Какъв съвет бихте дали на пациентите, на които им предстои тежко, продължително и скъпо лечение, преди да се сдобият с красива и здрава усмивка?

Много е просто – трябва да намерят човек, на когото да се доверят. Също така трябва да са готови да платят биологичната цена на новата си усмивка. Понякога зъболекарят е в ролята на треньор, който направлява пациента и му помага да извървят пътя заедно, за да се получи един красив резултат, завършен успешно, който след това да се поддържа цял живот.

 

 


 

Д-р Младен Камбов, победител в категория „Имплантологичен случай“

 

Д-р Камбов, честита награда! Вие печелите за първи път награда в конкурса. Какво е усещането?

Ако трябва да съм честен, все още не мога да се зарадвам. При такава конкуренция тази награда идва малко като шок. Наистина смятам, че колегите, с които се състезавахме в тази категория, показаха невероятно високо ниво!

Какво беше предизвикателното в имплантологичния случай, с който участвахте, и какво научихте от работата по него?

Конкретно този случай за мен беше много предизвикателен, защото разликата между преди и след не беше много голяма. Още в началото пациентката ми каза, че харесва своята усмивка и иска да я запази. Предвид състоянието ѝ – с липсващ зъб, който трябваше да се възстанови, очакванията към крайния резултат бяха наистина високи. Радвам се, че тази награда е израз на добрия резултат.

Какво бихте казали на колегите си, които работят качествено, но се притесняват да участват в конкурса?

Бих им казал: участвайте, защото самият факт, че трябва да покажеш работата си пред другите, те кара да бъдеш по-добър, да покажеш най-доброто, на което си способен. Ще се изненадате, че това, което си мислите, че не можете, всъщност го умеете доста добре. Фактът, че трябва да се представите пред другите и работата ви да бъде видяна от повече хора, със сигурност ще повлияе на нейното качество.

Какво е за вас конкурсът „Усмивка на годината“?

Тази година за първи път участвам, въпреки че това е 11-о издание. Смятам, че наградата сама по себе си няма такова значение. По-важни са хората, които стояха в публиката – те са истинските победители. Аз само съм се учил от тях. Не мога да изкажа колко съм благодарен за това, което съм постигнал благодарение на тях. Наградата е само върхът на айсберга.

 

Разкажете ни повече за случая, с който спечелихте тази година.

Пациентката беше препратена от друг колега, пътуваше от провинцията и съответно трябваше така да планираме нещата, че да бъде максимално удобно за нея и да идва възможно по-рядко. Едно от решенията, които взехме и за мен бе правилното, е да използваме нейния естествен зъб като временен. С това постигнахме един важен ефект по време на оздравителния процес, а именно пациентката да не види промяна в усмивката си и да не бъде притеснена, докато ние работим. Следващите етапи, които бяха свързани със замяна на нейния естествен зъб, с който тя е свикнала, с временни зъби, които знаем, че не изглеждат по най-прекрасния начин, бяха най-мъчителните за пациентката, а съответно и за нас, знаейки, че тя не минава през най-лекия период. Опитах се максимално бързо да преминем към следващите етапи, при които да подобрим външния ѝ вид, защото знаехме, че това ще се отрази на начина, по който се чувства.

Какъв съвет бихте дали на пациентите, на които им предстои да се подложат на имплантологично лечение?

Може би да не се увличат по материалите, с които даден лекар работи. Много пациенти ми задават въпроса какъв имплант или корона ще им сложа, от какво са изработени и т.н. Всъщност няма никакво значение какъв е материалът, ако той е в правилните ръце. Много по-важно е да намерят специалист, на когото имат доверие – нека той го спечели, нека го заслужи, и не на последно място, нека го оправдае.

 


 

 

Д-р Софиен Риахи,  победител в категория „Имплантологичен случай“

 

Д-р Риахи, за втора поредна година печелите в категория „Имплантологичен случай“ със своята протетична работа. Какво беше предизвикателното в случая, с който участвахте тази година, и какво научихте от работата по него?

Предизвикателството в подобен случай, когато пациентът се нуждае от тотална рехабилитация и има много сериозни проблеми, е много голямо. Сам не бих могъл да постигна много неща в този случай – той е въпрос на екипна работа. Тъй като аз съм протезист, в един имплантологичен случай е много важна работата първо на имплантолога. Той е този, който поставя основата, върху която след това да се направят красивите възстановявания. Ако нямаме здрава основа, след това каквито и красиви зъби да направим, те не биха послужили на пациента дълго време.

Вие сте най-точният пример за това как „Усмивка на годината“ може да помогне на един млад зъболекар в пътя му от студентската скамейка до регламентирането му като професионалист в естетиката. Съгласен ли сте с това?

Не бих могъл да съм по-съгласен! Единствената причина да не съм участвал в „Усмивка на годината“ като студент е, че тогава още не съществуваше категория „Студентски клиничен случай“. Аз съм много силно състезателна натура и като цяло много обичам да участвам в различни надпревари. Това, което в момента се случва с „Усмивка на годината“, е страхотно, защото дори студентските случаи тази година са с изключително качество, което означава, че зъболекарите, които ще завършват тепърва, стартират на много високо ниво, което е само в полза на пациентите.

Разкажете ни повече за случая, с който спечелихте тази вечер. Какво беше предизвикателството за вас в този случай?

Случаят, с който участвах, е един страхотен човек, който ни се довери напълно. Вече беше претърпял много провали с предишни лечения и нещата при него бяха стигнали дотам, че се налагаше всичко да бъде сменено, да бъдат поставени импланти и зъби, които да му служат дълго време. Предизвикателството за мен беше голямо, защото като цяло не работя много често случаи на тотални възстановявания върху импланти и това ми е един от първите подобни случаи, ако трябва да бъда честен. Д-р Бранимир Кирилов, зт. Стефан Петров и аз положихме много усилия, за да се получи резултатът, който видяхте.

Какъв съвет бихте дали на пациентите, на които им предстои да се подложат на имплантологично лечение?

Бих посъветвал пациентите да не се страхуват от това, което предстои, но е много важно да си изберат правилния екип. Съветвам ги да отидат поне на 2–3 консултации, ако са решили да пристъпят към такова лечение, защото, както се казва, по-добре е човек три пъти да мери и веднъж да реже.

 

 

Зт. Стефан Петров, победител в категория „Комплексно естетично възстановяване“ и двукратен победител в категория „Имплантологичен случай“

 

Тази година отнасяте цели три статуетки, две от които в една и съща категория. Печелили сте доста награди в конкурса през последните години. Кое поддържа жив интереса ви все още за участие в тази надпревара?

„Усмивка на годината“ е едно много значимо събитие, което преди всичко те кара да си свериш часовника; второ, те кара да ставаш все по-добър. Съревнованието със самия себе си е по-важно за мен – не се сравнявам с другите случаи, но ако работата ми тази година е по-добра от миналата, това означава, че се развивам.

След толкова много награди какво е за вас конкурсът „Усмивка на годината“?

Когато взимаш толкова много награди, се стремиш да продължаваш да взимаш награди. Всяка награда ме кара да се старая още повече.

От гледна точка на зъботехника какви са основните предпоставки за добра екипна работа? С други думи какво очаква един зъботехник от зъболекаря, с когото работи?

Както казах и на сцената по време на церемонията, аз съм най-щастливият зъботехник на света. Всички зъболекари, с които работя, са страхотни – не ми липсва нищо от фотодокументацията, препарацията, отпечатъците, от самото начало до края на лечението. Всички следват перфектен протокол, което неимоверно ме улеснява и ми позволява да давам най-доброто от себе си.

Смятате ли, че „Усмивка на годината“ може да промени живота на денталния професионалист?

Да, определено. На първо място, популярността, която набираш чрез конкурса, със сигурност носи дивиденти. Второ, старанието, което влагаш, за да се развиваш и да покриваш високите критерии в регламента, несъмнено те прави по-добър.

 

 


 

Д-р Мила Стоянова, победител в категория „Ортодонтски случай“

 

Д-р Стоянова, за вас това е първа самостоятелна награда в конкурса. Какво ви мотивира да участвате отново тази година?

Всяка година участието носи страхотна емоция. Аз и колегите имаме възможност да покажем работата, с която се гордеем. Независимо дали печелим или не, самото участие винаги е голяма награда само по себе си.

 

Разкажете ни повече за случая, с който спечелихте тази вечер.

Все по-често забелязвам, че при децата зачестяват случаите на затруднена смяна на зъбите и проблеми с резорбцията на млечните зъби. Това беше един случай, в който именно своевременната намеса оказа много положителен ефект, защото природата сама успя да свърши 80% от работата, а винаги когато природата помага, нещата се случват по най-добрия възможен начин. Нашата работа като специалисти е да подпомагаме тези природни процеси.

Какъв съвет бихте дали на пациентите, на които им предстои ортодонтско лечение?

Да не се колебаят!

 

 


 

 

Д-р Константин Константинов, победител в категория „Ортодонтски случай“

 

Д-р Константинов, за вас това е първо участие и първа награда. Какво ви мотивира да участвате?

Аз съм от типа хора, които обичат да работят и им е достатъчно да си вършат работата добре и пациентите да са доволни. Обаче моят учител – д-р Иван Горялов, от доста време ме „тормози“ сериозно да участвам и наистина му благодаря, че успя да ме накара да участвам в конкурса. Чувствам се страхотно!

Защо избрахте именно този случай за своето участие?

Колебаех се между няколко случая, тъй като се старая всеки един да е красив. В този конкретен случай пациентката е много лъчезарна и просто реших, че е подходяща. Коментирахме с д-р Пенчев и нещата станаха от само себе си.

 

Разкажете ни повече за този случай. Какво беше предизвикателството за вас?

Една от трудностите беше това, че пациентката беше на такива години, в които растежът е в своя край. Имаше голямо струпване на зъби. Моята цел беше да подредя съзъбието, без да се налага да вадя зъби. Освен това имаше леко междучелюстно разминаване, за което също се молехме да има още останал растеж, за да можем да подредим нещата по възможно най-добрия начин, без да стигаме до компромиси.

Какъв съвет бихте дали на пациентите, на които им предстои ортодонтско лечение?

Това е доста труден въпрос. Отчасти поради факта, че има доста пропуски в самата здравна система. Би трябвало системата да поема пациентите още от деца и да ги учи на правилната хигиена, как да се грижат за зъбите си. Много е важно децата още от ранна възраст да посещават редовно семейния дентален лекар или лекар по детска дентална медицина. Само така проблемите могат да бъдат идентифицирани още в самото начало и да бъдат лекувани по най-неинвазивния и лек начин за пациента.

 

 

Д-р Калоян Пенчев, победител в категория „Ортодонтски случай“

 

Д-р Пенчев, какво беше предизвикателството за вас в този случай?

В случая трябваше да се възстановят предни зъби на пациентка, която, и преди да съм започнал да работя, вече изглежда добре. Когато зъбите са подредени и всичко си е по местата, възстановяванията трябва да са наистина много прецизни, за да служат като финален щрих и усмивката да грейне накрая. Това бе истинското предизвикателство за мен.

Какво е красивото за вас в този случай?

Фактът, че лечението е минимално инвазивно. Това ще рече, че не са вадени или пилени зъби, проведено е едно прекрасно ортодонтско лечение, последвано от избелване и изграждане.

Какъв съвет бихте дали на пациентите, на които им предстои ортодонтско лечение?

Пациентите трябва да работят върху своята дисциплина. Ние сме толкова добри специалисти, колкото са добри нашите пациенти. С една дума те трябва да ни съдействат, за да си вършим добре работата. Ортодонтското лечение не е кратко, то продължава средно 2–3 години, така че в това време пациентите трябва да ни съдействат, като изпълняват нашите препоръки, и, разбира се, да поддържат добра хигиена.

 

 


 

 

Стоян Русев, победител в категория „Студентски клиничен случай“

 

Какво ви мотивира да участвате тази година?

Мотивира ме усмивката на приятелката ми, която беше не много добра и искаше да я коригираме. Тя ми се довери, за което съм ѝ много благодарен. Исках да я виждам всеки ден усмихната, а не да се прикрива. Реших да фотодокументирам случая и да участвам в конкурса – съвсем случайно разбрах, че има и категория за студенти. Основно съм благодарен на приятелката ми.

Какви са впечатленията ви от церемонията?

Много добра като организация. Абсолютно всичко беше перфектно.

error: Съдържанието е защитено!