Конкурсът „Усмивка на годината“ стъпва на международната сцена през 2020 г.

След като за 13 години „Усмивка на годината“ се превърна в институция на територията на България, днес Националният дентален конкурс има амбиции да покори света. На 1 декември 2019 г. конкурсът ще бъде официално обявен като международен.

Международен формат, три нови категории и награда на публиката са горещите новини, за които разказва Уляна Винчева – създател и мениджър на конкурса „Усмивка на годината“ в интервю на отговoрния редактор на Dental Tribune д-р Павлина Колева.

Уляна, как се стигна до идеята за Международен дентален конкурс Усмивка на годината“?

Точният отговор е: постепенно и логично. С последните няколко издания Усмивка на годината“ достигна своя апогей. Не мисля, че можем да надскочим това, което конкурсът постигна в границите на страната ни. При положение че този проект няма аналог в международен план, отдавна планираме неговата експанзия извън България. Искахме обаче това да се случи постепенно, за да изпипаме внимателно всеки детайл и да излекуваме всички болки на растежа.

В последните няколко години хора от денталния бизнес от Италия, Израел, Румъния, Хърватска, Гърция и др., виждайки институционалната сила на конкурса в България, желаеха да им споделим своето ноу-хау за конкурса, за да го имплементират в собствените си пазари, като ме уверяваха, че този формат ще се приеме много добре в страните им. Докато отклонявах покани за партньорство от такъв род, тази есен дойде точният момент, в който почувствахме, че не само пазарът, но и ние като собственици на бранда и основен двигател на конкурса сме абсолютно готови, за да предприемем реални действия за преминаване към международен формат.

Увереност ни даде и фактът, че представителите на международното жури, виждайки конкурса зад кулисите, ставаха неговите най-големи поддръжници и често в годините ни съветваха този изпипан формат да бъде изнесен под някаква форма в чужбина.

Всичко това ни накара да започнем да вярваме, че има сериозен потенциал в международно издание.

От колко време се подготвя преминаването на конкурса от национален в международен?

Няма да крия, че храносмилах“ идеята няколко години. Както често повтарям, Усмивка на годината“ е проект, изпреварил времето си. Когато подготвяхме пилотното издание преди 13 години, много хора от бранша бяха готови да го зачеркнат с голям хикс. Днес обаче конкурсът вече е разбран, осъзнат и оценен от цялата гилдия. Не само концепцията е добра, но и съществува в правилното време – това е ключово за успеха на всяка бизнес идея.

От около 2 години с малкия ни, но сплотен екип се подготвяме за този трансфер. През 2020 г. ще се фокусираме върху планирането и реализирането на международния конкурс. Не очакваме преходът да е труден, тъй като и сега конкурсът е на международно ниво: работим в колаборация с международен софтуер за мениджмънт на конкурси, журито ни е международно и цялата стилистика на събитието е на международно ниво.

В момента се изработва новата международна уебстраница на конкурса с нов домейн smileoftheyear.com, която на 1 декември 2019 г. ще бъде пусната официално.

Толкова логичен и плавен ми се струва този преход днес, че дори се питам защо не сме го направили по-рано. Но както вече споменах: всяко нещо с времето си.

Как новият международен статут на конкурса ще се отрази на българските участ­ници в него?

Опитът ни от конкурса показва, че българските дентални професионалисти вече са доказали на международното жури, че клиничната им работа е на световно ниво и заслужават тя да бъде представена и на останалия свят.

Това, че ще премерят сили и познания със свои колеги от други държави, ще ги амбицира още повече да се изстрелят до космически професионални висоти.

Международният конкурс ще даде възможност професионализмът и работата на българските дентални лекари да получат публичност и извън България и пациентите от другите балкански държави (като за начало) да знаят имената на добрите дентални лекари от страната ни.

Не е ли прекрасно, че българските дентални лекари ще се сдобият с международна платформа, която ще оценява тяхната работа и ще им дава заслужено международно признание!

Къде и как ще бъде рекламирано първото международно издание през 2020 г.? Денталните професионалисти в кои страни ще са таргетирани за участие?

Бидейки част от международна издателска структура – Dental Tribune International, за рек­ламата на първото издание през 2020 г. ще използваме мрежата от международни издания в Източна Европа, на чиито страници ще публикуваме печатна реклама на конкурса.

За първото международно издание целим участници от Македония, Босна, Черна гора, Косово, Албания. Идеята ни е да започнем с привличане на участници от балканските страни съседки, за които ще е лесно да пътуват до София за церемонията през април, в случай че желаят да присъстват лично.

Честно казано, целта ни е скромна: бихме желали да осигурим не повече от 10% чуждо участ­ие. Идеята е в движение да усъвършенстваме формата, вече в международен контекст.

За 2021 г. бизнес планът ни включва сериозна инвестиция в дигитална реклама в съчетание с печатната, така че тогава със сигурност ще излезем извън рамките на Балканите. Стратегията ни е постепенно, плавно, но сигурно навлизане на конкурса на международната дентална сцена.

Форматът на международното издание ще остане ли същият като българското?

Да! Едно към едно! Всъщност вече няма да има българско. Ще има само международно, което ще е точно копие на българския си първообраз.

Регламентът на конкурса е железен, както се изрази един от участниците по време на тазгодишната церемония, така че там няма да има новости. Тази година направихме за първи път онлайн стрийминг на церемонията, който се зарадва на голяма гледаемост в най-голямата социална мрежа.

Разбира се, през 2020 г. излъчването на церемонията на живо онлайн във Facebook ще бъде абсолютно задължително.

Новото, което ще въведем за церемонията на първото международно издание на 9 април 2020 г., ще е, че официалният език ще е английски. Разбира се, това ще бъде определено от наличието и броя на чуждите участници.

Планирани ли са някакви други новости за следващото издание на конкурса догодина?

Да, планираме няколко нови неща.

Първото от тях е, че във всяка категория ще бъде излъчена „Наградата на публиката“, като гласуването отново ще бъде изцяло онлайн.

Създателите на софтуера за ивент мениджмънт, с който работим за конкурса, добавиха тази възможност наскоро и ние веднага ще я използваме. Ще бъде осигурена и пълна прозрачност, защото ще можем да представим скрийншоти от гласуванията в нашите социални и печатни медийни канали.

Втората новост е добавянето на три нови категории:

Едната от тях е „Клиничен случай с изцяло дигитален протокол“, която в контекста на изключително динамичното дигитализиране на работата в денталната клиника дойде естествено. Тук няма да има значение клиничният случай в коя специалност е. Важното ще е само да е реализиран изцяло с дигитални технологии.

Втората нова категория е  „Дентална арт фотография“.

Конкурсът реално пръв създаде стандарти за дентална фотография преди 13 години, които бяха адаптация на стандартите на Американската академия по дентална козметика. Денталната фотография реално лежи в основата на регламента на конкурса и без нея той не би могъл да съществува.

В качеството си на проява, поставяща сериозен акцент върху съвършената естетика в денталната медицина, тази година „Усмивка на годината“ за първи път ще награди артистизма и креативността на денталните професионалисти чрез учредяването на тази категория. Тук участието ще се реализира с една-единствена арт фотография, която задължително трябва да е свързана с денталната медицина или с нейния инструментариум. Детайлите ще бъдат публикувани на уебсайта на проявата и в следващия ни брой.

Третата нова категория наименувахме „Под 30“. Тя ще даде възможност за участие на дентални лекари на възраст до 30 г., които са още в началните етапи на професионалното си развитие. Целта на категорията е да елиминира евентуалните притеснения на най-младите дентални професионалисти и да им даде увереност и стимул да се включат в състезанието.

Какво пожелаваш на международния формат?

В годините от създаването си до сега Усмивка на годината“ се наложи категорично като институционален маркетинг инструмент за бърз възход в кариерата на млади професионалисти. Вярвам, че конкурсът има светло международно бъдеще и ще даде необходимата разпознаваемост и заслужено отличие на много дентални професионалисти по целия свят..